425241.jpg


V
erotuksella suositaan ennen kaikkea rahan keräämistä valtiolle. Muut tavoitteet tulevat vasta tämän jälkeen, jos tulevat. Jos autot kuluttavat paljon polttoainetta, valtio saa paljon polttoaineen hintaan sisältyvää verotuloa. Jos autojen kulutus pienenisi, valtion pitäisi nostaa varon osuutta polttoaineen hinnassa tai korvata vähentyvä verotulo jostakin muualta.  

Valtio kerää enemmän veroa vähemmän saastuttavien autojen ostajilta kuin saman kokoisten enemmän saastuttavien autojen ostajilta. Tämä johtuu siitä, että vähän polttoainetta kuluttava ja siten vähemmän päästöjä tuottava auto on yleensä lähtöhinnaltaan kallis, koska siinä on käytetty monimutkaista teknologiaa. Niinpä siitä maksettava vero on myös suurempi kuin lähtöhinnaltaan halvemman ja enemmän polttoainetta kuluttavan auton vero.

Valtion veropolitiikka ei siis edistä kovin tehokkaasti siirtymistä vähemmän kuluttaviin autoihin. Tätä tavoitetta ei myöskään tue verotuksen painopisteen siirtäminen vuosittaisiin käyttömaksuihin, koska maksun määrä ei millään tavalla riipu auton kuluttaman polttoaineen määrästä (vuosittaisen ajokilometrit + ominaiskulutus).

Tavallisen henkilöauton moottorin tehosta on käytössä vain 20 hevosvoimaa, tai jopa alle sen, kun autolla ajetaan normaalia Suomessa sallittua maantienopeutta. Jostakin syystä autoissa kuitenkin on niin tehokkaat moottorit, että niiden tehosta tarvitaan normaaliin ajamiseen vain 10 - 20 %.

Tässä vertailua autojen tehoista eri aikoina (merkki / vuosimalli / hevosvoimat):

Volkswagen 1200 / 1952 / 25
Volkswagen Golf / 2006 /115

Ford Anglia / 1959 / 39
Ford Focus / 2006 / 130

Citroen ID 1,9 / 1956 / 66
Citroen C5 2,0 / 2006 / 143

Toyota Corolla / 1969 / 60
Toyota Corolla / 2006 / 126

Saab 99 / 1969 / 80
Saab 93/ 2006 / 122

Moottoreiden hyötysuhde on kehittynyt vuosikymmenien aikana. Teknistä kehitystä ei ole kuitenkaan hyödynnetty polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi moottorin tehon säilyessä ennallaan, vaan tavoitteena on ollut moottorin tehon nostaminen polttoaineen kulutuksen säilyessä ennallaan. Jos autotehtaat eivät kilpailisi malliensa teholla ja suorituskyvyllä, autojen keskimääräistä polttoaineen kulutusta voitaisiin alentaa, millä olisi suora vaikutus hiilidioksidipäästöihin, ilmansaasteisiin ja öljyn riittävyyteen.

En yleensä kirjoittele henkilökohtaisia kirjeitä poliitikoille. Muutama vuosi sitten tein kuitenkin poikkeuksen ja lähetin eräälle Vihreän Liiton johtohenkilölle kirjeen, jossa ehdotin autoiluun kohdistetun verotuksen ohjaamista siten, että verotuksella pyrittäisiin saamaan Suomen autokannan keskimääräinen polttoaineenkulutus nykyistä huomattavasti alemmaksi. Koska Suomen autokanta oli tuohon aikaan yksi Euroopan vanhimmista, ja sen nopea uusiintuminen oli odotettavaa, Suomella olisi ollut hyvä tilaisuus ohjata autokannan uusiutumista vähän kuluttaviin malleihin. Ehdotin, että uusista autoista kerättävä vero olisi riippuvainen auton ominaiskulutuksesta siten, että kaikkein vähiten kuluttavasta autosta kerättäisiin pienin veroprosentti, ja kulutuksen lisääntyessä veroprosentti lisääntyisi.

Ihmeellistä kyllä, mutta vihreä poliitikko (tätä en olisi osannut odottaa) jopa vastasi kirjeeseeni ja esitteli Vihreän Liiton ympäristöohjelmia. En tietenkään olettanut, että Vihreä Liitto säätää Suomen verolait, enkä olettanut, että kirjeelläni olisi ollut mitään merkitystä. Mutta kai tavallisenkin ihmisen on joskus hyvä esittää oma "kansalaismielipiteensä".

Verotus ei tietenkään ole miksikään muuttunut, ja nyt Suomen autokantaa "uusitaan" Saksasta tuotavilla 10 vuotta vanhoilla BMW, Audi ja Mercedes-Benz -merkkisillä autoilla, jotka eivät taida olla vähiten kuluttavia automalleja. Ja 4 litraa sadalla kilometrillä kuluttavien autojen ostamista rangaistaan entiseen tapaan korkealla hankintaverolla ja lisäksi vielä vuosittaisella dieselverolla. Kun ostaa Ladan, valtio verottaa vähemmän.

Yhdenkin litran pudotus keskimääräisessä autojen kulutuksessa merkitsisi huomattavaa polttoaineen säästymistä koko maata ajatellen. Tällainen pudotus olisi helppo toteuttaa, koska jo nyt on myynnissä automalleja, jotka kuluttavat jopa 2-3 litraa vähemmän kuin mikä on henkilöautojen keskikulutus Suomessa.

Autotietokannasta käy ilmi, että Suomessa on myytävänä kymmeniä automalleja, joiden kulutus on alle 5 litraa sadalle kilometrillä (saa esille, kun panee laskuriin maksimikulutukseksi 5 litraa).